Kongenialt firande av Johnny Bode

Vet inte var jag ska börja i rapporteringen av helgens firande i Göteborg av Johnny Bode som skulle fyllt 100 år förra veckan. En omtumlande kväll som knappast gick i den goda smakens tecken. Vem hade anat att Bordellmammas dotter på en av uppföljarna till Bordellmammas visor bestämt sig för att komma ut ur garderoben efter så många år.

Sångerskan Lena Junoff ägnade en stor del av sitt framträdande (och kvällen i övrigt också) åt att berätta om sin relation till giganter som Duke Ellington och något mindre giganter som P J Proby (som hon enligt egen uppgift varit förlovad med).

Beata Harrysson och Love Antell framförde en kavalkad av Bodes senare porrlåtar, tror aldrig jag insett vidden av vansinnet i texten till ”Atombomb” (läs hela texten). Här, liksom vid många andra tillfällen, utbröt allsång, vilket säger något om lyssnarnas kunskap om festföremålet. Gissar att få av låtarna platsat i Allsång på Skansen (där för övrigt både Mattias Enn och Love Antell uppträtt, i samma program dessutom).

Huvudnumret var förstås Lillemor Dahlqvist som sjunger på skivan ”Bordellmammas visor”. Nu framträdde hon bland annat med tonsättningar av Nils Ferlin-dikter som Johnny Bode aldrig fick spela in på skiva på grund av sitt dåliga rykte samt hans kanske mest kända melodi ”Herre med frack” (text Hasse Ekman). Här förlitar jag mig på Magnus Nilssons från Sunkits inspelning, de tidigare gjorde jag själv, men det är mina foton.

Avslutningsvis kan sägas att det utbröt en viss förvirring när det plötsligt släpptes lös ett stim ”apdvärgar” i lokalen som jagades av Johnny Bode-sällskapets ordförandet Gustaf Görfelt. Dessa var hämtade ur Bodes roman ”Dö i tid” från 1950 som bland annat handlar om ”nazisternas fynd av små vansinniga dvärgmän med ap-utseende, som användes som påtryckningsmedel om inte patrioter bekände vad de visste eller inte visste. Då hetsade man de små vansinniga apdvärgarna tydligen på fruar eller döttrar.” (Källa Wikipedia) Var Bode nazist? Frågan kommer ofta upp och jag håller helt med Love Antell som svarade följande i en intervju:

”Jag upplever att Johnny Bode var helt borta politiskt, han var ingen politisk människa. Han var en skrävlare som ville stå i centrum och som saknade distans och gränser. Han var galen i huvudet, helt enkelt. Men det är också det som är intressant med Johnny Bode, han var alltid fel och avvikande, vad han än gjorde.”

För utförligare rapporter från festen rekommenderas David Nessles blogg eller Johnny Bode-sällskapet.

Om annalenalod

Journalist och författare med fokus på högerpopulism och politiskt och religiöst våld och extremism, både på höger- och vänsterkanten samt islamism.
Detta inlägg publicerades i sunkedelica, Uncategorized och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kongenialt firande av Johnny Bode

  1. skaraborg76 skriver:

    Om den gode Bode hade flirtat med vänstern istället så hade det inte varit några större problem för honom. Bengt Sändh som är vänsterut gav ju ut Folklår!
    Bode var nog inte mer politisk än många andra som drar sig till grupper som vill provocera för att dom tycker det är kul.

  2. annalenalod skriver:

    Fredrik: Visst kan jag släppa ifrån mig bilden, har nog bättre upplösning också, här drog jag ner den i storlek. Vi får återuppta samtal vid senare tillfälle, samtal var kanske inte helt enkla att föra i lördags över huvud taget ; )
    Martin: Superkul! Såg den för länge sedan men hade glömt hur helt vansinnig den var. Rekommenderas starkt!

  3. Martin skriver:

    Om den vansinnig apdvärgarna… Tidernas roligaste baksidestext:

  4. Fredrik Tersmeden skriver:

    Hej Anna-Lena!

    Till att börja med: tack för samspråket i en viss kö. Tyvärr tappade vi ju sedan bort varandra i vimlet och fick inte tråden (om vi nu hade någon?) upptagen igen. Sedan måste jag säga att det var en underbar bild på Lillemor som ”herre i frack” Du har fått till! Jag försökte själv ta ett antal bilder under konserten, bl a med baktanken att kunna använda någon av dem till att illustrera Lillemors artikel på Wikipedia, men jag stod för långt bort och hade för klen kamera fär att få till något riktigt användbart. Därför sänder jag som ivrig wiki-idealist till Dig en maning att, om Du inte är upphovsrättsfetischist, i stället bidraga med Din bild till sagda artikel. Den vore en prydnad där!

    Kanstriga schlagerhälsningar!
    Fredrik

Kommentarer granskas, skriv gärna kort och håll dig till ämnet!